Søk
Meny

Dette er Olga-svindel – slik rammes eldre mennesker

Kvinne med mobil som vet hvordan hun beskytter seg mot Olga-svindel

Foto: Mart Production via Pexels.

Svindlerne bruker ofte egne metoder når de forsøker å svindle eldre mennesker, og det er spesielt ett råd alle burde vite om.

Å ta digital sikkerhet på alvor er like viktig når man er 80 år som når man er 18 år. Selv om mange eldre i Norge har god kunnskap om ny teknologi, er det også mange som føler at de ikke mestrer den nye digitale hverdagen fullt ut. Dette vet svindlerne å utnytte, og en av de vanligste metodene de bruker blir kalt for Olga-svindel.

Olga-svindel er en metode der svindlere ringer til eldre kvinner med navn som Olga, Sigrid, Gerd eller Kari. De utgir seg for å ringe fra banken deres, og målet er å få dem til å oppgi koder, passord og annen sensitiv informasjon.

I denne videoen forklarer Telenors sikkerhetsekspert, Thorbjørn Busch, telefonsvindel mot eldre:

Det viktigste rådet

Det viktigste rådet vi kan gi til eldre er at man aldri skal oppgi personsensitiv til noen som ringer. Hverken banken, politiet eller andre seriøse aktører vil be om dette på telefon. Dette inkluderer informasjon som BankID og passord.

Hvis man er klar over dette er man godt rustet mot mange typer svindel.

Ønsker man ekstra beskyttelse mot for eksempel ID-tyveri, kan sikkerhetspakken SAFE fra Telenor være et godt alternativ. Sikkerhetspakken inkluderer SAFE Svindelforsikring – og sender deg automatiske varsler om e-postadressen eller bankkortet ditt kommer på avveie.

Les mer om SAFE her >

Irene (91) avslørte svindleren

Irene Haave (91) vet godt hvor ubehagelig det er å bli utsatt for telefonsvindel.

– Jeg hadde gledet meg til å flytte inn i ny leilighet, men alt ble et mareritt, forteller Irene Haave (91), som virkelig har kjent ubehaget og redselen ved telefonsvindel på kroppen.

Les hele historien hennes her >

Irene sitter i stuen med mobil

Huskeliste for eldre

  • Ikke alle er hvem de utgir seg for å være på nett og telefon. Vær kritisk!

  • Aldri oppgi personsensitiv informasjon på telefon eller e-post. Ingen seriøse aktører vil be deg om dette.

  • Er du usikker, ta kontakt med banken/selskapet via deres offisielle kanaler.

  • Blir du utsatt for svindelforsøk, meld ifra.

  • Hold deg oppdatert på aktuelle svindelforsøk – enten via media eller familie.

Ønsker du å vite mer? Telenor, DNB og Politiet har laget en brosjyre om svindel mot eldre. Du kan lese denne her >

ID-tyveri kan få store konsekvenser

Med sikkerhetspakken SAFE er du forsikret – og får hjelp om du trenger det.

Slik bestiller du SAFE >