Bruker «robotsamtaler» for å prøve å svindle deg
Flere nordmenn har mottatt automatiske anrop fra «Telenor». Pass på – for det er i virkeligheten kriminelle som ringer.
– Jeg ble nettopp oppringt fra et 23-nummer, der en kvinnelig maskinstemme på engelsk kunne fortelle at Telenor kom til å stenge min fastlinje innen 24 timer, forteller en Telenor-ansatt.
– Jeg fikk et valg om å trykke 1 for å snakke med «kundeservice» – før samtalen ble koblet ned. Dette må åpenbart ha vært et svindelforsøk, ettersom jeg ikke har fasttelefon.
Thorbjørn Busch, senior sikkerhetsanalytiker i Telenor, er også helt tydelig på dette:
– Det er ingen tvil om at dette er svindelforsøk. Telenor ville for det første ikke ringt kunder med et slikt budskap med en kort tidsfrist. Og det ville uansett ikke vært på engelsk, sier Busch.
Flere har opplevd
Den Telenor-ansatte var raskt ute med å varsle om hendelsen. Samtidig har Telenors kundeservice mottatt henvendelser fra andre som har opplevd det samme.
Disse hadde også fått anrop fra forskjellige, norske telefonnumre – og ble møtt med den forhåndsinnspilte meldingen på engelsk om stenging av telefonlinje og en oppfordring om å taste 1.
– Vi vet ikke hva som skjer om offeret faktisk trykker på tastevalget, men vi mistenker man blir satt over til noen som utgir seg for å være Telenors kundeservice, sier Busch.
Thorbjørn Busch, senior sikkerhetsrådgiver i Telenor
– Disse vil sannsynligvis da spørre om BankID for å verifisere deg som kunde – slik vi kjenner fra tidligere tilfeller av bank- og politisvindel. Skulle du gå i denne fella, er det kort vei til å få bankkontoen din tømt, sier Busch.
Telefonnumrene anropene kommer fra, er ikke i bruk. Ifølge Busch skyldes dette at de kriminelle bakmennene har kamuflert sitt egentlige telefonnummer via såkalt «spoofing».
– Dette er en vanlig teknikk, som blir brukt når noen vil gi seg ut for å være noen de ikke er.
Uvanlig bruk av robotsamtaler
Det litt uvanlige med disse samtalene i norsk sammenheng, er bruken av en forhåndsinnpilt melding.
– Slik «robotsamtaler» har i mange år vært et stort problem i engelskspråklige land, og da spesielt USA. Der har enkelte mottatt slike «robocalls» mange ganger om dagen. Med automatiserte anrop kan svært mange potensielle ofre nås på kort tid – og de kriminelle trenger bare å bruke tiden sin på de som for eksempel trykker 1. Samtidig er praksisen vanskelig å stoppe, sier Busch.
At svindelfenomenet ikke har bredt om seg like mye i Norge, kan ifølge sikkerhetseksperten skyldes språkbarrieren.
– Veldig ofte er de kriminelle bakmennene bak slike automatiserte samtaler utenlandske, med store callsenter-operasjoner som kan håndtere samtaler. Dette er folk som ikke snakker norsk, sier Busch.
– Når de da ringer fra «Telenor» og snakker engelsk, har de allerede tapt noe av troverdigheten. Men erfaringsmessig vet vi også at de som lar seg stresse av et svindelbudskap som dette, altså at telefonlinjen kan bli stengt, kan overse tydelige faresignaler og la seg lure.
Legg på – og ring heller opp igjen
Nettopp bruken av automatiserte oppringninger viser ifølge Busch hvordan de kriminelle hele tiden utforsker ny teknologi og nye svindelmetoder.
– Slik sett kan det godt tenkes at de om noen år også omgår problemet med språkbarrieren, for eksempel ved å ta i bruk «deepfake»-teknologi for å oversette stemmer fra engelsk til norsk.
Rådet fra sikkerhetseksperten er uansett klart:
– Om du mottar et ukjent anrop helt ut av det blå med et budskap du lett kan la deg stresse av, så pust ut. Skulle det virkelig være Telenor eller en annen seriøs aktør som prøver å nå deg, vil de alltid prøve flere ganger. Da kan du trygt legge på, og heller ringe opp igjen på det offisielle nummeret for å dobbeltsjekke om henvendelsen er ekte.