Søk
Meny

Slik kommer du i gang med din egen YouTube-kanal

Mulighetene for å bygge et publikum har aldri vært større, og her får du tipsene du trenger for å komme i gang.

Med over en milliard brukere verden over er YouTube den neste største plattformen for sosiale medier telt i antallet aktive brukere, kun overgått av Facebook. 

Med andre ord er det et enormt publikum som venter på deg, men konkurransen er også beinhard. 

Hvordan bryter du gjennom lydmuren og blir sett/hørt med din Youtube-kanal?

Startet YouTube-kanal som 12-åring

En av dem som har kastet seg på YouTube-trenden er 17 år gamle Kornelius Aamot. Siden han startet opp kanalen sin «KorniTec» i 2014 har han bygget opp et publikum på nesten 13 tusen følgere. På YouTube-kanalen tester Aamot teknologiske duppeditter, alt fra headsets og gamingutstyr til el-sykler og smart-enheter. 

– Da jeg var liten, var jeg veldig interessert i TeknikMagasinet. Jeg pleide å gå dit hver dag etter skolen, og kunne katalogen deres omtrent bedre enn dem som jobbet der, forteller han.

Da YouTube-nettverket Nordic Screens ble startet, var det moren hans som fikk ideen om at Aamot burde lage en kanal. Han spilte inn en testvideo og sendte den inn til Nordic Screens. 

– Jeg var heldig, og ble en av de første YouTuberne i nettverket deres, sier han. 

Les også: Slik gjør du hjemmet ditt til et smarthjem

Tips 1: Finn en nisje

Før du i det hele tatt går i gang med det tekniske, bør du ifølge Aamot tenke på hva kanalen din skal inneholde. Det aller viktigste er å gjøre noe du liker å holde på med, ellers kan du risikere å gå fort lei. Deretter bør du finne en nisje, noe som skiller deg ut fra mengden, og som folk kan identifisere deg med. 

– Jeg fant på noen faste elementer i alle videoene i begynnelsen. Jeg hadde alltid på meg rutete skjorte, og avsluttet alle videoene med å snurre på stolen. Det ble et slags varemerke, og på denne måten ble det lettere for publikum å bli kjent med KorniTec, forteller han. 

Tips 2: Vær ærlig

I dagens samfunn har influencerne stor påvirkningskraft på hva følgerne deres velger å kjøpe. I et intervju med Kapital forteller NHH-professor Tor W. Andreassen at influencerne kan sammenliknes med de populære elevene i klassen. Dersom en influencer anbefaler et produkt, er det større sjanse for at du som forbruker vil kjøpe det. 

– Bloggerne deler sorger og gleder, og skaper over tid et familie/vennskapsbånd med tilhørerne, som føler at de kan stole på dem. Samtidig så vet vi at unge mennesker ikke lenger nås av kommersielle aktører gjennom de tradisjonsrike mediekanalene, som TV, radio og aviser, sier han i samme intervju. 

Aamot på sin side, er veldig klar over hvilken påvirkningskraft han har. Han legger stor vekt på ærlighet i kanalen sin.  

– Jeg gir min ærlige mening på alle produktene jeg tester, uansett om jeg har fått produktet av noen eller ikke. Noen ganger har jeg nok tatt det litt langt – jeg husker jeg kastet et produkt jeg ikke likte i en søppelkasse i videoen. Det var kanskje litt spenstig, innrømmer han. 

Tips 3: Post regelmessig

– Jeg tror det er viktig å være gjennomført når du laster opp filmer, forteller Aamot. 

Han poster som regel en fast dag i uken, selv om det noen ganger kan være vanskelig å få til. I tillegg er han flink til å svare følgerne som kommenterer på videoene hans. Dette skaper en mer personlig relasjon, og er med på å sikre mer trofaste følgere. 

– Jeg er opptatt av å være en god rollemodell, så jeg prøver alltid å være blid og positiv i videoene mine, sier han. 

Tips 4: Start med mobilkamera

God videokvalitet er viktig, men trenger du egentlig et profesjonelt kamera? 

Det er lett å henge seg opp i tekniske detaljer, og tenke at du må bruke flere tusen kroner på kamera før du starter YouTube-kanalen. Ifølge Aamot er det aller viktigste å komme i gang.

– Bruk det du har. De fleste mobilkameraene er såpass bra nå om dagen, sier han. 

Tips 5: Bruk godt lys 

Så lenge lyset er godt nok, holder mobilkameraet i starten. Etterhvert kan du alltids vurdere om du ønsker å kjøpe proffere utstyr, eller om du sier deg fornøyd med det du allerede har. 

Ifølge statistikker fra YouTube konsumerer vi over 70 prosent av videoene på plattformen via mobiltelefonen. En liten skjerm gjør at behovet for godt lys blir ekstra viktig. Aamot forteller at et tips er å bruke det du har av lamper hjemme før du går til innkjøp av utstyr. 

– Lys har veldig mye å si, men start med det du har. Finn dine nærmest lamper og bruk naturlig lys. Det tok lang tid før jeg skaffet meg studiolys, sier han.

Tips 6: Lær deg å redigere videoene dine selv

Noen YouTubere klipper videoene sine selv, andre får noen eksterne klippere til å gjøre det for dem. I starten er det uansett lurt å prøve selv, slik at du vet hvordan du vil ha videoene dine. Aamot anbefaler å bruke WeVideo dersom du er nybegynner. Her kan du prøve deg frem med klippingen gratis, og programmet tilbyr også oppgraderinger til en månedlig kostnad. Er du litt mer erfaren kan du investere i Premiere Pro eller Final Cut Pro. Det finnes mange tutorials på YouTube, med gode redigeringstips. 

I redigeringsprosessen bestemmer du lengden på videoene dine. Aamot forteller at dersom målet er å tjene penger på kanalen din, bør videoene dine helst være over 10 minutter. Da kan du legge inn annonser, og på denne måten øke inntjeningen. Selv holder han varigheten nede. 

– Jeg lager alltid korte videoer på omtrent 5 minutter. Dette er fordi jeg synes det er lurt å være effektiv, og jeg ønsker ikke kjede folk, sier han. 

Tips 7: Velg riktig thumbnail

En thumbnail er videoens forsidebilde. Navnet «thumbnail» kommer fra bildets størrelse tilsvarende en tommelfingernegl. Dette vises både i søkefelt og i spillelisten din, og kan være avgjørende for om folk vil klikke seg inn på videoen din eller ikke. En god thumbnail kan resultere i flere avspillinger, og lokke flere tilskuere til kanalen din. 

 En thumbnail bør inkludere sterke farger, vise ansikt (helst nærbilde) og være et «in-action» bilde. Mange YouTubere inkluderer dessuten logoen i thumbnailene sine. Dette gjør det lettere å bygge merkevare, og bli gjenkjent blant publikum. 

Det viktigste for Aamot er ikke å tjene penger på YouTube-kanalen sin, men å være troverdig mot følgerne sine. 

– Jeg er absolutt ikke den største YouTuberen så jeg har nok ikke alle svarene, men for meg har det vært viktig å være tro til mitt konsept og ikke gjøre noe som skader troverdigheten min. Det er lett å bli fristet til å gjøre ting på YouTube som gir penger eller mange abonnementer, men jeg tror at min forbrukerjournalistikk vil lønne seg i lengden, avslutter han.