Disse 7-åringene er superbrukere av internett

- Vi må passe på at tyvene ikke stjeler passordet vårt!

Et tjuetalls ivrige barn rekker hendene i været når lærer Eirin Rolvsjord spør om hjelp til å løse dagens telle-oppgave. Et par av jentene ligger på gulvet og sorterer perler, mens tre av gutta på bakerste rad sammenligner tegninger. Klasse 2C på Bekkestua barneskole virker i grunn som en hvilken som helst norsk andreklasse. Men det er én forskjell.

- Eirin! Når det kommer oppdateringsbeskjed, skal jeg bare trykke på «Minn meg på det senere»? spør Kaspar (7).

- Helt riktig, smiler Eirin, og ser utover klassen:

- Da vil jeg at alle først åpner Showbie, så skal vi etterpå gå gjennom Kidspiration-leksene dere hadde til i dag. 

Høres det gresk ut? Ikke så rart. Bekkestua barneskole er med i pilotprosjektet «Digital skolehverdag» som går ut på å ta i bruk moderne teknologi i undervisningen. For elevene i klasse 2C er «skolebøker» et fremmedord. Bøkene er i hovedsak byttet ut med iPader, produksjons-apper og internettilkobling.

- Det er rart å ha en rektor som er tyv!

Appene som brukes i undervisningen skal gi bedre og mer effektiv læring. Hva mener brukerne selv om å bruke iPad på skolen? 

- Vi lærer mer fordi det er morsommere. Og hvis du synes for eksempel matematikk er veldig enkelt, så finnes det egne oppgaver på Showbie som er mye vanskeligere, forteller Kaspar.

Josefine og Alicia

Josefine og Alicia synes det er kult å tegne med iPaden.

- Ja, og så er det kult å lage ting med iPaden. Vi kan legge inn bilder på den hvite siden, så legger vi inn tekst og fargelegger det, sier Lillian og Mercedes.

Kan dere ikke gjøre det med blyanter og ark også da?

- Jooo, men da har vi ikke like mange farger som vi har på Showpaint. Selv om vi mangler brunfarge. Ja, og rosafarge da, sier Mercedes.

- Det er bare å slå på inverterte farger, så har du rosafarge på Showpaint også, følger Lillian opp.

Hva er de kuleste appene dere bruker da? 

- Det er matte-appen og norsk-appen. Ja, og engelsk-appen, sier de to venninnene.

Ikke alle er enige:

- Det morsomste er å lage filmer med iMovie. Vi har laget en nyhetsreportasje, men det var bare en falsk nyhet, sier Kaspar.

- Den aller morsomste filmen vi laget er «Pepperkakesaken». Det var et mysterium hvor noen hadde stjålet alle pepperkakene på skolen. Og vet du hvem som var tyven? Det var rektor! Han skulle lage verdens største pepperkakehus. Det er litt rart å ha en tyv som rektor, ler Emil.

Og dere ville ikke byttet ut iPaden med bøker?

- Nei, vi lærer jo mye av det samme med iPad som med blyant, bare at vi bruker fingeren til å skrive med. Før vi fikk iPad hadde vi ukeplan på papir i en rød mappe i sekken, men nå har vi det på Showbie i stedet. Så lenge vi har internett da, forklarer Kaspar.

Internett?

- Det er et type nett som mange apper og spill trenger for å virke. Det er også et sted man kan finne ting. For eksempel kan du søke på bilder og videoer. Så får du mer informasjon om ting du lurer på, sier Lillian og Mercedes.

Fokus på nettvett og anti-mobbing

Avdelingsleder på Bekkestua, Bente Rafen-Sparby, sier at skolen fra dag én har hatt fokus på nettvett og anti-mobbing.

- Vi arrangerer jevnlig foreldremøter med sikkerhet som tema. Det er viktig at foreldrene har et bevisst forhold til barnas nettbruk. Her på skolen skjer alt i kontrollerte former, og vi har et trygt nettverk med brannmur og barnefilter for sikker surfing. I tillegg har vi nettvettregler som barna må følge, sier Rafen-Sparby.

Hva slags regler er det?   

- Blant annet får de ikke lov til å ta bilder av andre uten å spørre først, og de skal si fra til voksne om det dukker opp noe uvant på skjermen. Om de skal søke etter noe på Google eller andre steder, må de høre med en av oss om det er greit først. Alle barna har sin egen kode til iPaden, og de vet at den ikke skal deles med andre, forklarer avdelingslederen.

- Ikke ha samme passord som på ballongene!

Tilbake i klasserommet til 2C er det én ting som er klinkende klart: At elevene har nettvettreglene godt under huden.

- Hvis vi skal søke på noe på internett, må vi alltid spørre noen voksne først. Sånn at vi ikke søker på noe vi kan få mareritt av. Og når vi er hjemme kan vi ikke spille så lenge at vi blir helt ko-ko, forklarer Lillian og Mercedes.

- Og hvis det er noe vi lurer på, rekker vi opp hånda og spør læreren om hjelp, supplerer Josefine.

Hvis læreren ikke kan hjelpe dere da?

- Da kan vi gå inn til rektor og høre om han kan ordne det, sier Alicia.

Men dere kan knipse bilder og sånn når dere vil?

- NEI! kommer det i kor.

- Hvis man skal ta bilde av noen, må man alltid spørre dem først. Vi må vite at de synes det er greit, og at de ikke blir såret eller lei seg, forklarer Kaspar.

Aurora og Emil

- Pass godt på passordet ditt! er oppfordringen fra Aurora og Emil.

Hva gjør dere for å passe på iPaden?

- Vi har passord sånn at ingen tyver kommer seg inn på den. Om de kommer seg inn kan de nemlig trykke på «Slett data», så blir alt slettet. Det er ikke så gøy, mener Josefine og Alicia.

Hva om tyven får tak i passordet?

- Du må ikke skrive passordet på en lapp. Og om du gjør det må du gjemme den veldig godt, eller låse den inne i et rom og gjemme nøkkelen veldig godt, forklarer Aurora.

- Dessuten er det lurt å ha et bra passord.  Hvis jeg skulle laget et bra passord, hadde jeg brukt bokstaver og laget et ord som ikke eksisterer. Da er det umulig å finne ut passordet, er rådet fra Emil.

Det finnes vel dårlige passord også?

- Ja, for eksempel 0000. Da kan tyven bare ta ett tall, og det er veldig enkelt å finne ut. Og noen bruker bursdagsdatoen sin som passord. Det er heller ikke bra, forteller han.

- Å ha bursdagsdatoen som kode er veldig dumt. Vi har ballonger med navn her hvor bursdagsdatoen står. Det er lett for tyven å finne ut, sier Kaspar og avslutter:

- Heldigvis er det ikke så mange tyver her på Bekkestua.

... med mindre rektor er på ferde igjen, selvfølgelig.

Populært på Online.no nå: