Søk
Meny

Slik minsker du spam i innboksen

Mann leser spam på online e-post

Får du mye spam eller uønsket søppel e-post i innboksen din? Du kan rapportere uønsket e-post og endre spam-filteret ditt ved noen få enkle steg for å løse problemet.

Innstillingene endres ved å logge inn på online.no på en PC/Mac

Bruker du et e-postprogram, (programmet som ligger standard på mobil og datamaskin, outlook, firebird eller lignende), må du likevel gjøre innstillingene på web-mailen din ved å logge inn på Online.no.

Forbedringen på spam-filteret vil også gjelde e-postprogrammet du bruker.

1. Rapporter spam i innboksen din

Det viktigste du kan gjøre er å rapportere spam og uønsket e-post i Online e-post.

Da flagger du avsendere og innhold slik at du og andre brukere ikke vil motta uønsket e-post fra disse avsenderene. 

Slik rapporterer du spam:


1. Huk av boksen til venstre for e-posten(e) det gjelder  

2. Trykk på stopp-tegnet ⛔ (over antall valgte og til venstre for søppelkassen)  

3. Nå flyttes e-posten(e) til spam-mappen og avsender er rapportert 

Sikker bruk av en e-postadresse

Hvor mye spam du får avhenger også av hvor du legger igjen e-postadressen din på internett.

Les mer om hvordan du unngår spam og svindel ved å bruke e-postadressen din på en sikker måte: telenor.no/privat/artikler/sikkerhet/unnga-soppel-epost

2. Endre spam-filterstyrken

*Alle brukere av Online e-post har nå fått spam-filteret justert til "Kraftig".

Opplever du at viktige e-post havner i spam-boksen, kan du justere filteret til "Standard" igjen.

1. Logg inn på online.no fra PC eller Mac

2. Trykk på innstillingshjulet ⚙ til venstre på skjermen

3. Velg Spam

4. Sett Filterstyrke til Kraftig / Standard

5. For å flytte spam til en egen mappe, anbefaler vi at filtereffekten står på Karantene

6. Sørg for at Autentisering for innkommende e-post er aktivert ✔

7. Trykk Lagre øverst til høyre

Om spam-filteret

Spam-filteret til Online e-post er helt nytt og er der for å beskytte deg mot uønsket e-post og svindel.

Det nye systemet må trenes opp og filteret vil gradvis bli bedre og du vil motta mindre uønsket e-post fremover.

Filterstyrke:

Kraftig: Stiller spamfilteret til et høyt følsomhetsnivå som skiller ut det meste av uønsket e-post.  

*Merk: Med kraftig innstilling kan e-post som ikke er spam bli tolket som spam en sjelden gang, så derfor anbefaler vi at du har spam i en egen spam boks. Dette gjøres ved å sette filtereffekten til “Karantene.”   

Standard: spamfilteret settes til et høyt følsomhetsnivå. Denne innstillingen klarer stortsett å skille mellom spam og normal e-post, men opplever man mye spam, anbefales Kraftig 

Lett: Spamfilteret på et lavt følsomhetsnivå. Denne innstillingen lar mer spam slippe gjennom, men har lav sannsynlighet for at du går glipp av legitime e-poster (anbefales ikke) 

Filtereffekt:

Du kan stille inn hva du ønsker skal skje med e-post som blir filtrert som spam. Velg mellom tre alternativer: 

Karantene: Spam e-poster blir flyttet til en egen mappe. (Anbefales)  

Slett: e-post flagget som spam blir automatisk slettet med en gang. 

Tagg og lever: Spam e-postene blir levert til innboksen din merket med «***SPAM***». Du velger selv hva du ønsker å gjøre med disse e-postene.