Søk
Meny

Slik prøver telefonsvindlerne å lure deg

Mann med mobil som ikke ønsker å bli utsatt for telefonsvindel

Telefonsvindel er definitivt ikke et nytt fenomen, men metodene blir stadig mer sofistikerte. Vi har snakket med en sikkerhetsekspert om hvordan du kan unngå å bli lurt.

Telenor har et eget, stort sikkerhetsmiljø som hvert år blokkerer millioner av svindelanrop før de når din mobil. Thorbjørn Busch, sikkerhetsrådgiver i Telenor, forteller:

– Det mangler definitivt ikke på oppfinnsomhet i svindelbransjen. For at forretningen til svindlerne skal være lønnsom over tid, må de stadig tilpasse metodene sine. Angrepene justeres kontinuerlig etter kunnskapsnivået til de potensielle ofrene, samtidig som svindlerne prøver å omgå de tekniske sikkerhetstiltakene til teleoperatørene.

Det sistnevnte er vesentlig vanskeligere enn å manipulere mennesker, så svindelsuksess handler i stor grad om hvor oppmerksomme vi er når svindleren prøver seg.

Det kan derfor være lurt å kjenne til hvordan svindlerne opererer, da kan man bedre sikre seg mot telefonsvindel.

De 4 vanligste formene for telefonsvindel – akkurat nå:

1. Investeringssvindel fra +44

– Den siste tiden har vi sett en en økning i svindelanrop fra Storbritania, som begynner på +44. Det er all grunn til å tro at dette er snakk om investeringssvindel, hvor svindlere forsøker å få oss til å investere i kryptovaluta, sier Busch.

Dette er én av 5 svindelmetoder som vi tidligere har spådd ville prege 2021, og nå ser vi altså at denne svindeltrenden sprer om seg.

Ønsker du svindelvarsel på mobilen? Da bør du prøve appen Se Hvem >

2. Misbruk av norske nummer

Mens vi etter hvert har blitt mer på vakt når det ringer fra ukjente, utenlandske numre, er terskelen vesentlig lavere når det gjelder numre som starter med +47.

For ikke lenge siden var misbruk av norske telefonnummer nr. 1 på denne listen, men siden Telenor nylig lanserte et et nytt spoofing-filter – er dette heldigvis et mindre problem enn tidligere. Dette er likevel en form form telefonsvindel du bør være oppmerksom på.

Er det ukjente nummeret telefonsvindel?

I en hektisk hverdag legger du kanskje ikke merke til hvor mange siffer det er i nummeret. Det starter jo med +47, så da er det vel trygt å svare …?

Det var i fjor sommer at sikkerhetsavdelingen til Telenor registrerte at svindlere hadde begynt å imitere norske numre, med både ni og ti siffer etter landskoden.

– Svindlerne har i større grad begynt å misbruke og spoofe norske telefonnumre når de kontakter nordmenn, både virkelige og konstruerte numre, opplyser Busch.

Blir nummeret ditt spoofet, er det viktig å vite at verken mobilen eller nummeret ditt har blitt hacket. Svindlerne bruker nemlig programvare som gjør at de kan utgi seg for å ringe fra et nummer som ikke er deres. Det gjør det samtidig veldig vanskelig å avsløre svindelen for den som blir kontaktet – før man svarer.

– Det koster ingenting å svare, men tapspotensialet ligger i hva som skjer etterpå. Da prøver svindlerne gjerne å tømme deg for personlige opplysninger og kortdetaljer, forklarer sikkerhetseksperten.

Ekspertens råd mot telefonsvindel:

Hvis du oppdager at noen har misbrukt nummeret ditt – ta kontakt med din mobilleverandør så kan de ofte hjelpe deg , bl.a. ved å blokkere utenlandske samtaler fra ditt nummer. Men det betyr også at du ikke kan ringe fra utlandet til Norge, f.eks. når du er på ferie. De aller fleste smarttelefonene kan i tillegg blokkere numre som er plagsomme eller uønsket. Hvis du ikke kjenner igjen det norske nummeret som ringer deg – bruk noen sekunder på å kikke på antall sifre før du svarer.

3. «Microsoft-svindelen»

Dette er et klassisk eksempel på «phishing», hvor svindleren «fisker etter» dine personlige opplysninger. Ved å få tilgang til din PC prøver svindleren å få deg til å laste ned skadevare, betale for virusprogrammer du ikke trenger – og få tak i både kortnummer og innloggingsdetaljer til for eksempel nettbank.

Thorbjørn Busch er sikkerhetsekspert hos Telenor, og gir gode råd mot telefonsvindel..

Thorbjørn Busch er sikkerhetsekspert hos Telenor og jobber daglig med å forebygge og håndtere svindelforsøk.

Thorbjørn Busch oppfordrer alle til å følge med:

– Hvis du opplever eller mistenker svindelforsøk via anrop eller SMS, kan du melde ifra til din mobiloperatør. Hos Telenor har vi en mulighet til å blokkere uønskede, internasjonale anrop, før de sendes videre til norske mobilabonnementer.

Ekspertens råd:

Verken Microsoft eller andre leverandører av operativsystemer vil kontakte deg for å be deg laste ned programmer eller oppgi sensitiv informasjon på denne måten. For å avsløre denne svindelmetoden, er derfor viktig at flest mulig kjenner til hvordan den fungerer. Kunnskap er det mest effektive forsvaret!

4. Det ringer bare én gang før det legges på

Har du noen gang blitt oppringt fra et ukjent utenlandsk telefonnummer som bare lar det ringe én eller et par ganger før det blir stille? Da kan du ha bli utsatt for en form form telefonsvindel som kalles for «wangiri». Det er japansk og betyr at oppkallet avsluttes etter bare et ringesignal.

Poenget er at du ikke skal rekke å svare, men bli tilstrekkelig nysgjerrig til å ringe tilbake. Det er nemlig først når du ringer tilbake at svindelen starter – nummeret du ringer tilbake til er nemlig et internasjonalt høytakstnummer med høy minuttpris.

Hele 10 % som får et «wangiri»-anrop, ringer faktisk tilbake på det ubesvarte anropet, så dette er en veldig enkel og lønnsom form for svindel.

– Den internasjonale svindleren benytter en såkalt anropsgenerator til å ringe opp flere tusen norske abonnenter på en gang. Husk at taksameteret starter selv om du ikke hører at noen svarer i andre enden, og det kan i noen tilfeller bli dyrt, advarer Telenors sikkerhetsekspert.

Ekspertens råd:

Vær bevisst hvilke numre du ringer tilbake til. Kjenner du ikke igjen nummeret, eller ikke venter å få en samtale fra det aktuelle landet, bør du ikke ringe tilbake – uansett hvor nysgjerrig du er.

Du kan ikke stoppe alle trusler selv

Forskjellen på svindel og andre typer digitale trusler, er at man ofte selv kan forhindre telefonsvindel, mens man trenger hjelp for å stoppe eller begrense alt annet som kan skje.

Telenor tilbyr derfor en rekke sikkerhetstjenester som gjør den digitale hverdagen tryggere. En av disse er SAFE, en sikkerhetspakke med 3 produkter som sørger for at du surfer trygt på trådløse nett, blir varslet hvis dine bank- eller personopplysninger havner på avveie, og hjelp hvis du blir utsatt for nettsvindel eller ID-tyveri. Du får med andre ord forsikring, hjelp og trygghet - i én pakke!