Nå økes sikkerheten på Telenor e-post – dette må du gjøre

E-postsikkerheten er viktig, og derfor innføres nå krav om autentifisering for å sende e-post fra Telenor e-post.
I det siste er det gjort flere forbedringer i måten Telenor e-post håndterer spam-epost – altså masseutsendt e-post med reklame eller regelrette svindelforsøk.
Blant annet er det lagt til et helt nytt spamfilter for alle brukere, noe som allerede har gitt en betydelig reduksjon i antall spam som når innboksen til brukerne.
Men fortsatt er det mer som kan gjøres for å forbedre systemet, og neste steg er å innføre krav om autentisering for sending av e-post.
Hva betyr dette for meg?
Innføringen av autentisering innebærer at du må muligens må endre innstillingene i e-postprogrammet du bruker, for eksempel Outlook, Windows mail eller e-postprogrammet på mobilen din.
Hva må jeg gjøre nå?
Du må endre innstillingene i e-postprogrammet ditt for å kunne sende e-post.
Slik gjør du det:
- Åpne e-postprogrammet ditt, og gå til Innstillinger
- Velg Innstillinger for Utgående server
- Velg Aktivere kryptert kommunikasjon og bruk SSL/TLS port 465 (alternativt «StartTLS med port 587»)
- Skriv inn brukernavnet ditt (det som står før @online.no) og passordet til e-posten din.
Trykk Lagre hvis du blir bedt om det.
Du kan også finne mer informasjon og hjelp til hvordan du setter opp din Telenor e-post på våre hjelpesider.
Husk at du også alltid har tilgang til å lese og sende e-post på epost.telenor.no.