– Noe skjer med prioriteringene straks vi føler klimaendringene på kroppen
2020 kan bli året der grønn innovasjon faktisk nytter – takket være nye teknologiske muligheter.
2019 var året for flyskam, forbud mot plastsugerør, «how dare you»-talen til Greta Thunberg og en stadig økende konsensus om at «nå må vi gjøre noe».
2020 er året for at grønn innovasjon skal bli mer enn bare en «snakkis», ifølge forskerne i Telenor Research – som har satt nettopp «Grønn innovasjon» på topplasseringen over 20 trender for 2020.
– Problemstillingen er kommet nærmere på folk, både på kroppen og i bevisstheten. Bare se deg rundt – det er ikke mange vintre som har vært som dette, sier Ieva Martinkenaite, visepresident hos Telenor Research og ansvarlig for kunstig intelligens og IoT.
– Og når vi mennesker ser noe, føler noe, smaker noe – og nye sykdommer begynner å ramme oss – da begynner det også å skje noe med prioriteringene våre.
«Ferdig snakka»
Martinkenaite peker på hvordan vi i 2020 og i årene fremover vil kunne ta i bruk teknologi som kunstig intelligens (AI), tingenes internett (IoT), stordata og 5G for å ta steget forbi det å bare snakke om å bli grønne, til å faktisk bli grønne:
– Først og fremst er det fordi teknologiene begynner å bli mer tilgjengelige og kostnadseffektive i bruk. Men også fordi den økte bevisstheten om grønne valg hos folk flest gjør det lønnsomt å drive grønn business – det er rett og slett store muligheter til å tjene penger på det, sier Martinkenaite.
Ved å ta i bruk de nye teknologibaserte mulighetene, vil vi for eksempel kunne måle forbruk, redusere etterspørsel etter produkter som skader miljøet og redusere karbonavtrykket vårt betraktelig.
– Alt dette vil kunne gjøres med stadig lavere kostnader, samtidig som det leder til nye inntektsområder.
Ieva Martinkenaite, visepresident hos Telenor Research og ansvarlig for kunstig intelligens og IoT.
Bedre levestandard på grønne vilkår
I årene fremover vil både private og offentlige selskaper og organisasjoner ta i bruk disse teknologiene for å skape grønnere produkter og tjenester, spår Martinkenaite.
– Sammen med mange nye løsninger, kommer det også mange som vil konkurrere på feltet. Kan teknologien gi oss en bedre og høyere levestandard på nye, grønne vilkår, er det der pengene ligger. Timingen nå er veldig god for dem som kommer på banen med grønne løsninger, sier hun, og legger til:
– Ser du på de årlige rapportene til mange store selskaper, vil du se at alle snakker om hvor rene de skal bli. Nå vil de også måtte levere på dette, ved at både forbrukere og myndigheter sier «vis meg at det virker, og at dere gjør noe!».
Setter pengene på det grønne
Spesielt her i Europa er det ifølge Martinkenaite en økt forståelse for at vi kan gjøre mye ved hjelp av teknologi, og at bærekraftig business er et konkurransefortrinn. Dette er svært viktig for grønne oppstarts- og vekstbedrifter, som i stor grad er avhengige av økende offentlig og privat finansiering.
– EU-landene bruker nå store summer for å bygge opp teknologi som kan brukes til å gjøre verden grønnere. Skal vi klare å hevde oss på områder som AI, 5G og IoT, må det skje på en bærekraftig måte – det er kanskje det største konkurransefortrinnet i møte med selskaper fra andre deler av verden, der dette ikke prioriteres like høyt.
Som norsk teknologibedrift er også Telenor godt posisjonert til å skape nye løsninger innen innen konnektivitet og IoT, sier Martinkenaite:
– Dette gir oss også en mulighet til å kunne ta grønne løsninger ut i andre deler av verden der Telenor er tilstede, der de gjerne sliter med forurenset luft, trafikkaos og andre utfordringer. Ved å eksportere løsninger og ta dem i bruk i disse landene, kan det utgjøre en forskjell.