Dette vet Google om deg
Har du oversikt over hva Google vet om deg? Foto: iStock LP ©2016
Hver gang du foretar deg noe på internett, legger du igjen spor. Med disse seks tipsene tar du kontroll over dataene dine.
Digitale spor er som fotavtrykk som til sammen kan danne et tydelig bilde på hvem du er som person, hvor du er, hva du gjør, hvilke nettsider du besøker, hvor lenge du er der, hva du har søkt på og hva du liker å gjøre – bare for å nevne noe.
Men visste du at du har mulighet til å gå gjennom disse opplysningene? Som et ledd i Googles åpenhetspolitikk, som mest sannsynlig også er et svar på tidligere anklager om overvåkning, har Google gjort det mulig for deg å se hva de faktisk vet om deg.
NB: For å få tilgang til informasjonen nedenfor må du ha en Gmail-konto og være logget inn.
1. Slik ser Google på deg som bruker
Når du bruker Googles produkter, for eksempel Gmail, YouTube, Google+ eller andre tjenester, forsøker selskapet å opprette en samlet profil av deg som bruker. Profilen er basert på alder, kjønn og interesser. Dette gjør de for å skreddersy brukeropplevelsen din, men først og fremst for å vise relevant reklame gjennom Google Ads.
På dette bildet ser du hvilke interesser Google foreslår basert på en persons data. Foto: Skjermdump.
2. Se hvor du har vært
I dag har de aller fleste av oss smarttelefoner med GPS. Med en Android-telefon, eller en telefon som bruker Google-tjenester, blir det registrert hvor du er til enhver tid. Dette gjør den med mindre du skrur av funksjonen, eller har huket av for at Google kan bruke dine posisjonsdata (dette er gjerne et spørsmål du får første gang du skrur på telefonen din).
Usikker på hva du har? Sjekk innstillingene dine her
Her kan du se hvordan Google sin posisjonsdata har registrert hvor vedkommende har vært i løpet av en dag. Foto: Skjermdump.
3. Få oversikt over alt du noen gang har søkt på i Google
Google tar vare på alt du har foretatt deg av søk hos søkemotorgiganten. I tillegg lagrer den også alt av Google Ads du noensinne har klikket på.
4. Få oversikt over enheter som er innlogget på kontoen din
Har du mistanke om at noen andre har benyttet seg av din Google-konto? Da kan du se etter inntrengere her.
Her vil du få en oversikt over hvilke duppeditter som har vært koblet til din Google-konto, IP-adressen, samt hvor i verden tilkoblingen kommer fra. Du får også mulighet til å slette tilgangen de forskjellige enhetene har til kontoen din.
5. Sjekk hvilke apper som har tilgang på din data
Noen ganger kan det være tredjepartsapplikasjoner som er tilkoblet til Google-kontoen din. Finn ut om du har noen applikasjoner koblet til Google-kontoen.
Du får også muligheten til å se hvilken tilgang de har, og muligheten til å begrense tilgangen.
6. Hent ut all data om deg
Ønsker du å sette deg ned i ro og mak, og gå gjennom all data Google har om deg, kan dette gjøres ved å laste ned en zip-fil.
Filen vil du få tilsendt per mail som en link, og inkluderer alt fra lagrede bokmerker til e-poster, bilder, YouTube-videoer og mye, mye mer.
– Vi tillater mer i dag enn vi gjorde før
Fagdirektør i teknologi hos Datatilsynet, Atle Årnes, sier at Google lever av å samle personopplysninger, og er derfor avhengig av å ivareta forbrukernes interesser på en god og sikker måte slik at kundene ikke forsvinner.
– Når Google ber om samtykke i forbindelse med at du bruker en tjeneste hos dem, så må du ta stilling til det. Hvis du velger å bruke tjenesten, for eksempel Gmail, samtykker du også til de vilkårene, sier Årnes.
Fagdirektør for teknologi i Datatilsynet, Atle Årnes. Foto: Datatilsynet / Åsa Mikkelsen.
Fagdirektøren anbefaler alle å ta en titt på hvilke personopplysninger du gir fra seg, og ta stilling til hva du eventuelt ønsker å begrense.
– Under Norsk lovgivning har du rett til å få vite hva slags opplysninger som behandles om deg, og Google opplyser at de gir deg denne muligheten.
Årnes sier at vi blir mindre kritiske til hvilke data vi tillater å gi fra oss, og at holdningen til dette var helt annerledes bare for et par år siden.
– Jeg tenker spesielt på dette med posisjonsdata, som Google benytter i tjenester som Google Maps og liknende. Det at et selskap følger deg til et hvert tidspunkt av døgnet er noe de aller fleste av oss ikke ville godtatt bare for fem til ti år siden.