Søk
Meny

Berta ble svindlet for 800 000 kr

Illustrasjonsbilde av Berta

Foto: Illustrasjonsbilder av Schibsted Partnerstudio. Berta ønsker ikke å stå frem med fullt navn og bilder.

Såkalt Olga-svindel skjer over telefon og rammer stadig flere.

Det nærmer seg jul og Berta har akkurat kommet hjem fra en venninne da telefonen ringer – fra det som ser ut til å være «Oslo kriminalvakt»

– Mannen i andre enden forteller at noen har prøvd å kjøpe blant annet en elsykkel og dyre klær i mitt navn, forteller hun.

Berta tror det er politiet hun snakker med og tenker derfor at hun må gjøre som hun får beskjed om.

Illustrasjonsbilde av Berta på mobilen.

SVÆRT UTSPEKULERT SVINDEL: – Han hørtes veldig profesjonell ut, sier Berta om den skjebnesvangre telefonsamtalen hvor svindleren utga seg for å være fra kriminalvakten i Oslo. / Illustrasjonsbilde.

For å «bevise» at det ikke er hun som har forsøkt å kjøpe alle de dyre tingene, og for å avverge svindelforsøket, blir Berta bedt om å bekrefte med BankID-kode. Mange ganger.

Lite vet hun at det faktisk er i dette øyeblikket hun blir svindlet.

– Der tabbet jeg meg ut, sier hun fortvilet.

Dette er Olga-svindel

Olga-svindel er en metode som retter seg mot eldre. Svindlerne ringer til folk med gammeldagse navn som for eksempel Olga, Gerd, Kaare, Kari, Ragnar eller Berta.

Selve svindelen går som oftest ut på at svindlerne utgir seg for å ringe fra banken eller politiet, hvor målet er å få ofrene til å oppgi koder, passord og annen sensitiv informasjon.

Les mer om Olga-svindel her.

Svindleren gir seg ikke

Telefonsamtalen varer fra klokken halv fem til halv elleve om kvelden.

Seks timer kynisk svindel som gjør Berta bekymret, utslitt og fortvilet.

– Han ga seg ikke. Jeg la på en gang, men da ringte han meg bare opp igjen.

Illustrasjonsbilde av Berta som sitter i en stol

Illustrasjonsbilde.

Svindleren er svært overbevisende og forteller igjen og igjen at hun må bekrefte med BankID-kode for hver eneste dyre vare noen tilsynelatende har forsøkt å kjøpe i hennes navn.

Hun gir ikke fra seg noe annen informasjon, men det er nok til at svindleren får det han er ute etter.

I løpet av telefonsamtalen blir Bertas konto tappet for over 800.000 kroner.

Tom sparekonto

Med sparekontoen tappet for penger er Berta nedbrutt, sliten og skamfull. Heldigvis har hun SAFE Svindelforsikring, som gir henne tilgang til advokathjelp.

–  Berta ringte meg på lille julaften. Det var en så utspekulert og omfattende svindel, og det var bare å sette i gang arbeidet med en gang.

Petter Dines Olsen, advokat i HELP

Petter Dines Olsen, advokat i Help.

Petter kontakter banken til Berta med grundig argumentasjon for hvorfor pengene skal tilbakebetales med en gang.

– Vanligvis kan slike saker ta lang tid å få svar på, men i dette tilfellet gikk det raskt. Allerede 19. januar fikk vi svar fra banken om at de dekket hele tapet, med unntak av en egenandel på 1200 kroner, forteller Petter.

Berta fikk altså tilbakebetalt så å si hele beløpet hun hadde blitt svindlet for.

– Jeg er sjeleglad for at jeg hadde forsikring. Uten den hadde jeg ikke fått den enestående hjelpen fra Petter, og jeg hadde nok ikke fått pengene tilbake, sier Berta.

Les mer om forsikringen Berta fikk bruk for.

5 tips mot svindel

1. Ikke alle er hvem de utgir seg for å være på nett og telefon. Vær kritisk!

2. Aldri oppgi personsensitiv informasjon på telefon eller e-post. Ingen seriøse aktører vil be deg om dette.

3. Er du usikker, ta kontakt med banken / selskapet via deres offisielle kanaler.

4. Blir du utsatt for svindelforsøk, anmeld det.

5. Hold deg oppdatert på aktuelle svindelforsøk – via for eksempel media og familie.

Svindel er et økende problem

Berta som holder i telefonen.

Illustrasjonsbilde

I løpet av sommeren har politiet kommet ut med to pressemeldinger om svindel. Om eldre som til sammen har blitt svindlet for nærmere fem millioner kroner – og om svindelforsøk med bruk av politiets telefonnummer.

Advokaten som hjalp Berta har jobbet med mange svindelsaker de siste årene, og han mener det er en myte at Olga-svindel kun rammer eldre mennesker.

– Det kan skje hvem som helst. Det er også det jeg forteller svindelofrene jeg hjelper. Man skal ikke skamme seg, dette kan skje den beste, sier Petter.

Han mener det å ha en advokat i ryggen gir deg mye større sjanser for å få tilbake tapte penger.

– Om du skal klage til banken alene, er det en jungel av informasjon du må forholde deg til, og de fleste kjenner jo ikke til jussen i dette, sier han.

Og med forsikringen SAFE fra Telenor slipper du å betale for den juridiske hjelpen.

– Å ansette advokat i Norge er svindyrt. Og hvis du nettopp har blitt svindlet for nærmere en million kroner, har du hvert fall ikke råd til det, avslutter han.

Ønsker å advare andre

Berta som ser ut over en hage.

Illustrasjonsbilde.

I dag er Berta opptatt av å skape mer bevissthet rundt det kyniske svindelapparatet.

– Om jeg så bare kan forhindre at én annen person blir svindlet ved å dele min historie, så er det verdt det, avslutter hun.

Beskytt deg mot svindel

SAFE gir deg og husstanden din et ekstra lag med sikkerhet. Forsikringen inkluderer blant annet rådgivning, psykologhjelp, advokathjelp og økonomisk kompensasjon.

Bestill SAFE >

Dette sier Telenor

Digital kriminalitet er et utbredt og økende problem som rammer folk i alle aldre, og Olga-svindel er én av mange former.

– Denne type kriminalitet er forferdelig. Digital svindel gir ofte store økonomiske tap, men kan også føre til stor psykisk belastning, forteller Rikke Klonteig Nielsen, Leder for Privatmarked Sikkerhet i Telenor.

– Nå ser vi fremtreden av kunstig intelligens som også vil gjøre digitale trusler, som svindelforsøk, langt vanskeligere å avsløre. Vi i Telenor gjør alt vi kan for å ligge i front på digital sikkerhet, og samtidig ser vi at kundenes bevissthet rundt digitale trusler er viktig for å unngå angrep.

– Jeg er utrolig glad for at Berta fikk bortimot full økonomisk oppreising, og at hun følte seg hørt og støttet underveis av vår partner HELP.

Rikke Klonteig Nielsen, Leder for Privatmarked Sikkerhet i Telenor.

I tråd med den digitale utviklingen oppstår det ofte nye digitale trusler. De kriminelle blir stadig mer sofistikerte, og det blir vanskeligere å skille mellom hva som er ekte og hva som er falskt.

– Nå ser vi fremtreden av kunstig intelligens som også vil gjøre digitale trusler, som svindelforsøk, langt vanskeligere å avsløre. Vi i Telenor gjør alt vi kan for å ligge i front på digital sikkerhet, og samtidig ser vi at kundenes bevissthet rundt digitale trusler er viktig for å unngå angrep.

Les mer om digital sikkerhet her >