Slik minsker du spam i innboksen
Får du mye spam eller uønsket søppel e-post i innboksen din? Du kan rapportere uønsket e-post og endre spam-filteret ditt ved noen få enkle steg for å løse problemet.
Innstillingene endres ved å logge inn på online.no på en PC/Mac
Bruker du et e-postprogram, (programmet som ligger standard på mobil og datamaskin, outlook, firebird eller lignende), må du likevel gjøre innstillingene på web-mailen din ved å logge inn på Online.no.
Forbedringen på spam-filteret vil også gjelde e-postprogrammet du bruker.
1. Rapporter spam i innboksen din
Det viktigste du kan gjøre er å rapportere spam og uønsket e-post i Online e-post.
Da flagger du avsendere og innhold slik at du og andre brukere ikke vil motta uønsket e-post fra disse avsenderene.
Slik rapporterer du spam:
1. Huk av boksen til venstre for e-posten(e) det gjelder
2. Trykk på stopp-tegnet ⛔ (over antall valgte og til venstre for søppelkassen)
3. Nå flyttes e-posten(e) til spam-mappen og avsender er rapportert
Sikker bruk av en e-postadresse
Hvor mye spam du får avhenger også av hvor du legger igjen e-postadressen din på internett.
Les mer om hvordan du unngår spam og svindel ved å bruke e-postadressen din på en sikker måte: telenor.no/privat/artikler/sikkerhet/unnga-soppel-epost
2. Endre spam-filterstyrken
*Alle brukere av Online e-post har nå fått spam-filteret justert til "Kraftig".
Opplever du at viktige e-post havner i spam-boksen, kan du justere filteret til "Standard" igjen.
1. Logg inn på online.no fra PC eller Mac
2. Trykk på innstillingshjulet ⚙ til venstre på skjermen
3. Velg Spam
4. Sett Filterstyrke til Kraftig / Standard
5. For å flytte spam til en egen mappe, anbefaler vi at filtereffekten står på Karantene
6. Sørg for at Autentisering for innkommende e-post er aktivert ✔
7. Trykk Lagre øverst til høyre
Om spam-filteret
Spam-filteret til Online e-post er helt nytt og er der for å beskytte deg mot uønsket e-post og svindel.
Det nye systemet må trenes opp og filteret vil gradvis bli bedre og du vil motta mindre uønsket e-post fremover.
Filterstyrke:
Kraftig: Stiller spamfilteret til et høyt følsomhetsnivå som skiller ut det meste av uønsket e-post.
*Merk: Med kraftig innstilling kan e-post som ikke er spam bli tolket som spam en sjelden gang, så derfor anbefaler vi at du har spam i en egen spam boks. Dette gjøres ved å sette filtereffekten til “Karantene.”
Standard: spamfilteret settes til et høyt følsomhetsnivå. Denne innstillingen klarer stortsett å skille mellom spam og normal e-post, men opplever man mye spam, anbefales Kraftig
Lett: Spamfilteret på et lavt følsomhetsnivå. Denne innstillingen lar mer spam slippe gjennom, men har lav sannsynlighet for at du går glipp av legitime e-poster (anbefales ikke)
Filtereffekt:
Du kan stille inn hva du ønsker skal skje med e-post som blir filtrert som spam. Velg mellom tre alternativer:
Karantene: Spam e-poster blir flyttet til en egen mappe. (Anbefales)
Slett: e-post flagget som spam blir automatisk slettet med en gang.
Tagg og lever: Spam e-postene blir levert til innboksen din merket med «***SPAM***». Du velger selv hva du ønsker å gjøre med disse e-postene.