Slik voktes 17 millioner SMS – hver eneste dag
Bli med inn på den andre siden av brannmuren – for å se hvordan ekspertene jobber for å beskytte deg mot SMS-svindel.
Når du mottar en SMS, stoler du mest sannsynlig på at den er ekte. SMS er en kanal folk flest har tillit til, og det med god grunn. Men det du ikke ser, er at svindelforsøkene er mange – og stoppes før de når deg. Heldigvis. På en vanlig dag sendes det hele 17 millioner SMS i Telenors mobilnett, og mesteparten av grumset fanges opp av et spam-filter i verdensklasse.
Noen dager stoppes det så mange som 45 000 falske SMS.
Selv om de jobber med seriøse problemstillinger, sitter latteren løst i fjerde etasje på Fornebu, spesielt når de tenker tilbake på lanseringen av SMS-tjenesten i 1993. Intern-ryktene sier at selveste Ericsson hevdet at «nei, dette hadde de ikke tro på».
Dette er langt fra eneste gang SMS-en har fått hard medfart. Etter smarttelefonens inntog, har SMS-ens død blitt spådd flere ganger enn vi kan telle, men likevel ser ikke bruken ut til å være dalende. Den skyldes i all hovedsak at næringslivet har omfavnet den gode, gamle tekstmeldingen. Det er en sikker måte å kommunisere med kunder på, og en melding som faktisk leses – i motsetning til en e-post som ofte går rett i søppelkassa.
Det er mye som tyder på at SMS som kommunikasjonsmetode vil se en oppblomstring også blant privatpersoner, siden flere og flere er bekymret for sitt digitale personvern – og føler seg usikre på om data- og nettvern er sikkert nok i sosiale meldingstjenester.
– Du kan føle deg trygg på at vi ikke misbruker informasjonen når du sender en SMS i vårt nett, og vi ser aldri på innholdet i meldingene dine. Ved iMessage eller Messenger-meldinger har vi derimot ikke mulighet til sikre persondataen din slik vi gjør med SMS, sier systemansvarlig for SMS i Telenor, Svenn-Erik Hagen.
På kontoret på Fornebu jobber han tett med Jens Petter Stensrud, som er driftsekspert og har det operasjonelle ansvaret for løsningen. Vi spør han, hvordan fungerer egentlig dette spam-filteret for SMS?
– Det er en brannmurløsning som er basert på grundige analyser, og hvor vi mater inn aktuelle fraser vi vet brukes av useriøse aktører. Vi får en automatisk varsling hvis systemet oppdager svindelforsøk, sier Stensrud.
Det er ikke snakk om små mengder av data. I løpet av en helt vanlig november-uke, ble hele 250 000 SMS-er stoppet av dette systemet.
Innsatsen til tross, det er likevel noen som lurer portvokterne.
– Det er useriøse aktører som svindler kunder gjennom å bruke kjente merkevarer som avsender. Eksempler på dette er tilsynelatende seriøse SMS-er fra Coop og Posten, som viser seg å være svindel. Vi lykkes heldigvis i større grad å avsløre denne type svindel enn før, og stanser den før den får gjort for mye skade hos kundene, sier Hagen.
Se opp for phishing
Det Hagen snakker om ovenfor, blir også kalt phishing. «Phishing» betyr at noen prøver å lure personlig informasjon ut av deg, gjerne ved å sende falske SMS-er som ser ut som om den kommer fra en pålitelig aktør, og ved å legge ved en URL de ønsker at du skal trykke på.
Du bør være litt ekstra oppmerksom på slike meldinger, spør deg selv om du hadde trodd på meldingen om den kom på e-post istedenfor SMS – og husk at seriøse aktører aldri ber om personlig informasjon via SMS. For selv om Telenor har samarbeid med flere av Norges største bedrifter, som Finn, Posten og Norwegian, kan det dessverre skje at svindlerne når igjennom spam-filteret likevel.
Trenden som går igjen
Selv om noen svindelforsøk dessverre går igjennom, kan du føle deg trygg på at det arbeides hardt, døgnet rundt, for at dette ikke skal skje. For Telenor som samfunnsaktør er dette et viktig satsningsområde.
Det er lett å lure på hvordan mobilhverdagen hadde sett ut uten dette spam-filteret. Men det vil ikke sikkerhetsekspertene spekulere i. Det beste de kan gjøre, er å vise til tall fra asiatiske land som sier at godt over tjue prosent av meldinger er ren spam. Slik er det heldigvis ikke her på kaldere breddegrader, selv om de tror flesteparten av svindelforsøkene kommer fra utlandet.
For sikkerhetsekspertene i Telenor er det viktig å hele tiden holde seg oppdatert på nye metoder som svindlerne tyr til. Spam-filteret oppdateres jevnlig med ny informasjon, også fra oppmerksomme kunder som melder flittig i fra. Det er én trend som går igjen:
Da er det gjerne snakk om lokketilbud eller meldinger som sier at du har vunnet en gratis iPhone. Da bør du ikke glemme den gode, gamle huskeregelen: hvis noe virker for godt til å være sant, så er det som regel det.
–Jeg har ikke et tall på akkurat hvor mange slike iPhone-svindelforsøk som går igjennom før vi får stoppet det – eller hvor mange vi faktisk får stoppet. Det vi vet, er at disse aktørene kjører hardt på helt til de ser at vi har stoppet dem – og da vil forsøkene avta på bakgrunn av den jobben vi har gjort, sier Stensrud.
Med andre ord, uten et slikt filter hadde tallene vært mye høyere.
Men hvorfor forsøker egentlig svindlerne igjen og igjen, når de blir stoppa – og norske forbrukere får bedre kunnskap om mobil- og nettsvindel for hvert år som går?
– Sender du ut til mange nok, så vil du alltid få noen på kroken, sier Stensrud.
Og dessverre viser medieoppslag de siste månedene at det fortsatt er mange nordmenn som fortsatt blir svindlet på denne måten, og at det ikke er snakk om småpenger – men millioner på millioner av kroner.
– For oss blir det en evig jakt, da … en kontinuerlig kamp. Fordi det sitter noen kreative skurker der ute som hele tiden tenker ut nye svindelmetoder, og prøver på noe nytt.
Da kan det vært godt å vite at bransjens fremste sikkerhetsmiljø jobber 24/7 for at du skal være tryggest mulig – og stole på at SMS-ene du får, de er trygge for deg å åpne.
Og vil du lære mer om phishing?
Hør podcasten vår om dette viktige temaet i videoen under: