Søk
Meny

– Som et knyttneveslag i magen

«Marit» (44) ble utsatt for svindel på sjekketjeneste.

– En føler seg bedratt, forteller Marit.

Mannen med navnet Francis Gordon som hun ble kjent med på datingtjenesten, hadde flott profil og framsto på alle vis som en vellykket kar med internasjonal offshore-jobb.

Men etter flere måneder med fortrolig kontakt, skulle hans egentlige hensikter komme for en dag.

– Vi fikk god kontakt med private samtaler både via SMS, telefon og Skype. Han planla å etablere virksomheten i Oslo, og det lå i kortene at vi skulle møtes etterhvert. Så, under en angivelig jobbreise til Østen, oppsto «problemer». Jeg mottok en SMS der han ber meg overføre femti tusen kroner for å hjelpe ham ut av «uføret». Da kom nødbremsene mine på, forteller Marit.

Dette er SAFE

SAFE er en sikkerhetspakke fra Telenor som sørger for at du surfer trygt med mobilen, blir varslet hvis informasjon om dine betalingskort eller e-postadresser havner på avveie, og får hjelp hvis du blir utsatt for ID-tyveri.

SAFE inkluderer tre tjenester:

• SAFE WiFi

• SAFE ID-vakt

• SAFE ID-tyveriforsikring

SAFE koster 129 kr/mnd. Tjenesten er tilgjengelig for alle, også for deg som ikke er Telenor-kunde.

Prøv SAFE

Svindlet for 280 millioner

Virker Marits opplevelse kjent? Den er langt fra enestående. I 2015 henvendte 209 norske personer seg til politiet etter å ha blitt utsatt for svindel i sosiale medier. Ofte dreier det seg om falske profiler som tilbyr vennskap, kjærlighet og det perfekte liv. Til sammen ble disse svindlet for 280 millioner kroner, opplyser rådgiver Anne Dybo i Økokrim.

– Dette er gjerne godt voksne nordmenn som bruker sosiale medier som Facebook eller datingsider. Der kan de få en henvendelse som utvikler seg til noe de tror er vennskap og kjærlighet, men som etter hvert ender med et krav om store pengebeløp, sier Dybo.

Det er ikke lenge siden at en norsk kvinne svindlet for hele 19 millioner kroner på denne måten. En del av dem som havner i uføret tar opp lån på huset eller pådrar seg kredtittkortgjeld, og i verste fall tvinges til å selge hus og hjem for å dekke tapene.

Ved datingsvindel utvikles kontakten over lengre tid, og når tilliten er godt etablert kan selve svindelforsøket igangsettes.

Ved datingsvindel utvikles kontakten over lengre tid, og når tilliten er godt etablert kan selve svindelforsøket igangsettes.

Kreative metoder

Dessverre er disse sakene som regel svært vanskelige å etterforske. Ifølge det amerikanske programvareselskapet Symantec er både svindlere og hackere blitt mer kreative og bruker mer avansert teknologi til å oppnå sine mål.

– Svindlere og hackere lever i beste velgående på internett, inkludert i sosiale medier og sjekkeapper, forteller key account manager Arash Zare i Symantec.

Der det er størst trafikk av mennesker, der er også svindlerne. Og de har for lengst inntatt sosiale medier og apper der folk deler fortrolig informasjon med hverandre, ifølge rådgiver Ole Anders Ulsrud i Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS).

– Det svindles på alle digitale arenaer, og metodene blir stadig mer sofistikerte og bedre tilpasset arenaen og målgruppen som bruker denne. Falske konkurranser, falske nettsider, datingsvindel og såkalt vennesvindel i sosiale medier er velkjente metoder.

Ofte dreier det seg om sosial manipulasjon hvor tillitt spiller en stor rolle for å oppnå en vinning, fortrinnsvis økonomisk, sier Ulsrud.

– Det er menneskelig å få følelser for en annen person. Samtidig er svindlerne blitt svært proffe. Derfor er dette ikke noe en behøver føle skam for, understreker Ulsrud, som råder folk til å melde fra til politiet om en havner i uføret.

Slik unngår du å bli lurt

Typiske virkemidler innen svindel er bruk av frykt, fristelser og tillitt. Datingsvindel er litt annerledes, her bygges kontakten ofte opp over lengre tid, og tilliten kan da ha blitt så stor at noen overfører penger uten å være særlig kritisk.

Den beste måten å sikre seg mot å bli svindlet er å utvise generell årvåkenhet når du er på nett og i sosiale medier:

  • Vær tilbakeholden med å dele informasjon, spesielt med mennesker du ikke kjenner.
  • Vær på vakt mot henvendelser som spiller på fristelser, frykt eller tillit – og som vil få deg til å gjøre en aktiv handling.
  • Vurder avsenderen, og sjekk retningslinjer for nettsider- og tjenester.
  • Unngå å utlevere personlig eller finansiell informasjon på e-post eller nett uten videre.
  • Ikke klikk på lenker i e-post med tilbud, tjenester og konkurranser – men kopier dem manuelt inn i nettleser.

Om du skulle blir utsatt for svindel, er det viktig å ta grep raskt:

  • Anmeld saken til politiet
  • Kontakt dine bankforbindelser og kredittkortselskap dersom din finansielle informasjon har kommet på avveie.

Store mørketall

Anne Dybo i Økokrim tror mørketallene er store.

- Flere kvier seg og lar være å melde fra om hva de er blitt utsatt for, eller de er blitt så manipulert av svindlerne at de selv ikke skjønner at de har blitt svindlet. Det er gjerne familiene til ofrene som melder fra, og bankene er etter hvert også blitt flinke til å fange opp slike saker.

«Marit» på sine side fattet i siste øyeblikk mistanke om at noe var galt og betalte aldri penger til «Francis Gordon», men glemmer aldri ubehaget over situasjonen.

- En føler at en blir kjent med en person, og så viser det seg at denne ikke er den han utgir seg for. Jeg fikk helt sjokk. Er dette mulig, og har dette virkelig skjedd meg, tenkte jeg i ukesvis etterpå, sier hun.